خانه / خویشتن شناسی / معیارهایی برای یک انتخاب رشته رویایی – قسمت دوم

معیارهایی برای یک انتخاب رشته رویایی – قسمت دوم

در ادامه قسمت اول سعی بر این دارم به صورت خلاصه و خیلی کاربردی مواردی را طرح کنم که یک دانش آموز یا شخص انتخاب کننده رشته، با رعایت آن معیارها به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کند. برای انتخاب یک رشته خوب و فوق العاده و ابتدا باید بدانید چه رشته ای برای شما مناسب است، منظور از یک رشته مناسب، رشته ای صرفا با پرستیژ اجتماعی بالا و پولسازی بودن و معیار هایی از این دسته نیست بلکه رشته تحصیلی خوب و مناسب باید علاوه بر موارد یاد شده، رشته ای باشد که در آن رشته بتوانید استعداد ها و توانایی های خود را بروز دهید و آن رشته و فعالیت و کار و تحقیق در آن زمینه را دوست داشته باشید. رشته مناسب رشته ایست که با قابلیت ها، توانایی ها، و علایق شما کاملاً عجین باشد. به عنوان مثال برای کسی که هم اکنون خجالتی و کم رو است، رشته وکالت مناسب نبوده، یا برای کسی که از اعداد و محاسبات فراری است، رشته های فنی و مهندسی و یا حسابداری نامناسب است، برای شخصی که عاشق جزئیات در مسایل و پیگیری کننده امور تا تحقق نتیجه هست، رشته مدیریت برای وی کاری سنگین و خسته‌کننده و در عوض، رشته و کارهای حسابداری و حسابرسی بسیار عالی است و این شخص می توانند استعدادهای خود را در آن رشته بروز دهد و پله های ترقی را به سرعت طی کند.  موارد متعددی اتفاق افتاده که فرد با عدم انتخاب رشته مناسب با حجمه ها و ادعاهایی  همچون بی استعدادی، تنبلی، و مواردی از این قبیل مواجه شده است در حالی که شخص اگر در رشته مناسب خود قبول شده و تحصیل می‌کرد به راحتی از عهده تمام مسئولیت های لازم بر می‌آمد و یک شخص شاخص در تخصص خود می شد.

Image result for ‫انتخاب رشته تحصیلی‬‎

یک روش خوب وفوق العاده برای این که قسمتی از علایق و توانایی های خودمان را پیدا کنیم، مرور فعالیت ها و توانمندی هایی است که هر وقت بخواهیم از کارهایی که با افتخار از آنها یاد می‌کنیم، آن کارها و فعالیت ها را مثال می‌زنیم. در زمان کودکی در چه نقش هایی بازی می کردیم و مورد افتخار ما بود و همیشه آن نقش را دوست داشتیم و یا اینکه چه کارهایی را پدر یا مادر یا نزدیکان مان انجام می دادند و ما خیلی علاقه مند به انجام آن بودیم و یاانجام آن کار را از ما می‌خواستند و ما با علاقه و افتخار آن را انجام می‌دادیم مثلاً شاید انجام کارهای تعمیراتی در منزل توسط پدر ویا انجام کار آشپزی، خیاطی یا گلدوزی توسط مادر یا خواهرمان، نیزانجام یکسری کاردستی های برادر بزرگمان نظر جدی ما را به خود جلب می‌کرد. البته از این روش می‌توان عدم علاقه مندی ها را نیز استخراج کرد و کاری که همیشه از آن متنفر بودیم و یا از انجامش سرباز می‌زدیم. مثلا در انجام چه کارهایی بهانه گیری می کردیم (و الان هم بهانه می آوریم) یا ساخت چه کاردستی هایی را به دیگران می سپردیم و با هزار بهانه و ترفند از دیگران می خواستیم تا برایمان بسازند. با این روش می‌توان از بی علاقه گی به کارها یا موضوعاتی خبردار و آگاه شویم.فقط باید دقت داشته باشیم که شاید نحوه خواستن انجام کار توسط والدین یا دوست نداشتن یک معلم باعث تنفر از انجام این کار باشد که بایستی آن را مدنظر قرار داده و هوشیار باشیم.

نکته دیگری که بسیار مهم است علاقه و خواست و نظر والدین و یا کسانی است که از روی علاقه و دوست داشتن سعی در راهنمایی یا القای نظر خود برای انتخاب رشته هستند. در مواردی راهنماییهای دلسوزانه و درست این افراد بسیار دقیق و موثر واقع شده و این نفرات نقش یک مشاور و راهنما را به صورت خوب و دقیق اجرا کرده و کمک شایانی در انتخاب درست بوده اند و البته در موارد زیادی هم دیده شده است که خواست والدین دقیق نبوده و عوامل دیگری همچون رقابت با سایر دوستان و فامیل ها، عدم قبولی والدین در رشته مورد علاقه شان و جبران آن توسط فرزندان، عدم اطلاعات کافی از رشته ها و تنها با توصیه یک دوست یا فامیل که می خواستند آن را به دانش آموز تحمیل کنند، یا اینکه والدین فرزند خود را ویترین زندگی شان قرار دادند و خواسته اند با این روش زندگی خود را خوب نشان دهند ویا موارد متعدد دیگری که تقریباً همه این موارد، تابعی از سطح آگاهی والدین و داشتن بلوغ اجتماعی آنها می باشد. با این حال با دانستن این موارد و در نظر گرفتن علت بعضی از انها که در بالا توضیح داده شد می ‌توان به صحت معیارهای اطرافیان  پی برد.

Related image

در این میان نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در هر صورت، یعنی چه توصیه و انتخاب والدین و اطرافیان  راهگشا باشد و چه اشتباه، انتخاب ما هرچه که باشد در نهایت مسئولیت صحت و صحیح بودن آن با خود ماست چرا که چه در زمان تحصیل و چه در زمان فراغت از تحصیل، نتایج حاصل از انتخاب صحیح یا اشتباه، به صورت مستقیم دامنگیر خود ما بوده و والدین واطرافیان سهم اندکی در موفقیت یا ناکامی ما خواهند داشت. شرایط خوب در زمان تحصیل، کار مناسب بعداز آن، کسب ثروت و رضایت از کار و تبعات بعدی آن و یا احتمالا ترک تحصیل ، کار نامناسب و عدم رضایت شغلی و موارد متعددی که بعدها اثر خود را نشان خواهد داد، مشمول زندگی ما خواهد بود و سایرین و اطرافیان، نهایتا از تبعات مالی و اجتماعی آن و در شرایط بد تنها با آه و افسوس مواجهه خواهند کرد. بنابراین خوب و بد یا درستی یا نادرستی هر انتخابی، در نهایت پای خود فرد است و تمامی مسئولیت‌ها و تعهدات ناشی از آن انتخاب را باید به صورت کامل بر عهده گیرد.

در قسمت بعدی نیز چند معیار مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درباره‌ی مهدی کربلایی

به کسانی که قصد بهبود شیوه زندگی خود را دارند کمک میکنم تا در کمترین زمان ممکن به سبک زندگی بهتری دست پیدا کنند. به نظر من یکی از دلایل نارضایتی افراد از زندگی، استفاده نکردن از روش ها و قوانین ساده جهان هستی است. روش کار من، همراهی و اموزش قدم به قدم این اصول و روش ها به کسانی است که در جستجوی معنی و مفهوم عمیق تری در زندگی شان هستند.

همچنین ببینید

چگونه سریعا زندگی خود را متحول کنید- قسمت پنجم

در بخش قبلی به عامل  اشاره شد. اگر آن مطلب را نخوانده اید؛ به مرور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *