خانه / خویشتن شناسی / عملکرد مغز در مسائل زندگی / هنر تمرکز در دنیایی پر از تکثر (بخش اول)

هنر تمرکز در دنیایی پر از تکثر (بخش اول)

یادم میاد تو کتاب علوم دوران دبستان خونده بودیم اگر بخواهیم یک تکه کاغذ رو توسط اشعه خورشید بسوزونیم باید از یک ذره بین برای این کار استفاده می کردیم ، در واقع این ذره بین عمل متمرکز کردن نور خورشید رو روی یک نقطه از کاغذ انجام می داد و در اثر این تمرکز نور ، کاغذ شروع به شعله ور شدن می کرد و این اتفاق بگونه ای بود که بدون وجود ذره بین اگر ساعتها هم تکه کاغذ در مقابل نور خورشید قرار می گرفت هیچ اتفاقی نمی افتاد ، نکته این قضیه در تمرکز نور بود .
یکی از ویژگی های این دنیا ، تکثر بسیار بسیار بالای آن است ، انسان به لحاظ اینکه یک موجود تنوع طلب است در جهان اطراف خود اشیای بسیار متنوعی را ساخته و آنها را در غالب شکلها و رنگهای بسیار زیادی آراسته است .
در مبحث هدفگذاری اشاره شد که ما برای رسیدن به خواسته های خود نیاز داریم بر روی آنها تمرکز کنیم و قسمت اعظمی از زمان خود را بر روی خواسته خود کار کنیم و ابعاد روشنتری از آن خواسته را برای خود نمایان کنیم . آن را فاز بندی کنیم و هر روز و هر روز قدمهای کوچک ولی مداوم را برای محقق کردن آن برداریم ، این مورد در صورتی فراهم می گردد که ما تمرکز لازم و کافی بر روی خواسته های خود داشته باشیم . و علاقه به سایر موارد (غیر از خواسته هایمان) باعث سردرگمی ما در میان تعداد بسیار زیاد اشیا ، رنگها و باعث عدم تمرکز و هدر رفتن زمان و در نهایت نرسیدن به اهداف و سرخوردگی در مسیر موفقیت می شود و این حال امروز بسیاری از افراد در جامعه است .
مردم در عین ناباوری روز به روز از خواسته هایشان دورتر می شوند و اهدافشان به آرزوهایشان تبدیل می شود !
ما زمانهای زیادی را در طول روز از دست می دهیم و به افکار نامربوط به اهدافمان می پردازیم که در این مورد در مقاله مربوط به lookup time به تفصیل صحبت کرده ایم ، یک تکنیک بسیار عالی که از تکنیک های NLP است را در این مقاله به عنوان تمرین برای رهایی از افکار مزاحم مطرح می کنیم

تمرین (استاپ فکر !)
اگر در طول روز با افکار آزار دهنده از موضوعات مختلف مواجه می شوید و این افکار باعث می شود تراز روحی شما پایین بیاید به روش زیر عمل کنید :
– یک دفتر یادداشت زیبا و کوچک (برای اینکه بتوانید همیشه همراه داشته باشید) انتخاب کنید .
– در درون آن یک خط از بالا به پایین در وسط صفحه بکشید .
– در طرف راست بنویسید افکار منفی و در سمت چپ بنویسید افکار مثبت .
– این دفتر چه را حد الامکان در تمام روز به همراه داشته باشید .
– معمولا ما وقتی در مورد یک موضع صحبت نمی کنیم و تنها هستیم مغز ما مملو از افکار مختلف می شود در خلال این فکر کردن یک لحظه فکر کردن را کنار بگذارید و به این موضوع خاص فکر کنید که : (آیا این فکر هم راستا با اهداف من است یا نه ؟ )
– اگر فکر شما در راستای اهدافتان بود به آن فکر ادامه دهید .
– اگر نبود دقیقا به ترتیب زیر عمل کنید :
1- از هر کاری که در حال انجام آن هستید دست بکشید (تاکید می کنم دست بکشید! ) اگر در حال رانندگی هستید ماشین را متوقف کنید ، اگر در حال راه رفتن هستید بایستید و …
2- دفتر چه را بازکنید آن فکر منفی را در سمت چپ در ستون افکار منفی بنویسید و در مقابل آن در قسمت افکار مثبت یک جمله مثبت که نقطه مقابل آن فکر منفی است بنویسید . این جمله حتما و حتما باید مثبت باشد ، (مثال: ننویسید : من فقیر نیستم بنویسید : من ثروتمند هستم ) .
3- به مدت 5 دقیقه در مورد آن فکر مثبت فکر کنید و خود را در آن موقعیت فرض کنید .
– انجام این تمرین باعث کاهش میزان حمله افکار منفی به ذهن شما خواهد شد .
در بخش بعد در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد .

درباره‌ی هادی غزالی

عاشق طبیعت ، مطالعه و تفکر هستم . سعی می کنم زیبایی های جهان را ببینم و آن را با همه به اشتراک بگذارم .

همچنین ببینید

چگونه سریعا زندگی خود را متحول کنید- قسمت پنجم

در بخش قبلی به عامل  اشاره شد. اگر آن مطلب را نخوانده اید؛ به مرور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *