خانه / کارآفرینی / پیش نیاز های کارآفرینی: تقاضای بازار

پیش نیاز های کارآفرینی: تقاضای بازار

گاهی اوقات ایده هایی به ذهن ما می رسد که احساس میکنیم بسیار خوب جواب خواهند داد. اما همواره ایده های ما دچار چند حالت می شود . یکی از حالت ها این است که ایده از زمان خود عقب است و ما میخواهیم چیزی را بسازیم یا شغلی را ایجاد کنیم که دوره آن گذشته و یا بازار از آن اشباع است و یا با پیشرفت تکنولوژی آن ایده و یا شغل دیگر منسوخ خواهد شد. مثال ساده آن ایجاد سوپر مارکت و یا ایجاد مراکز پخش است که شاید چند سال پیش خیلی خوب جواب میداده اما با گسترش مراکز خرید زنجیره ای تقریبا پخش کنندگان و سوپرمارکت ها بازار خود را از دست داده اند و احتمالا تا چند سال آینده دیگر اثری از آن ها نباشد .

حالت دیگری که وجود دارد این است که ایده ما از زمانه خودش جلوتر باشد . مثلا ایده تاکسی های اینترنتی که با فاصله چند ساله در ایران جواب داد و اوایل که تقریبا همزمان با اوبر، سرویس هایی در ایران راه انداری شده بودند اصلا سوددهی نداشتد چون در آن زمان بحث تلفن های هوشمند زیاد داغ نشده بود و شبکه های تلفن همراه هم کم تر به ارائه خدمات اینرنتی تمرکز میکردند و از طرفی هم مردم اعتماد کمتری به تجارت الکترونیک داشتند اما با فاصله چندساله که همه این خلا ها برطرف شده تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ و تپ سی توانستند با قدرت وارد فضای کسب و کار شوند و موفق هم شوند.

حالت دیگری هم که وجود دارد این است که ایده در زمان خودش به ذهن ما می سد اما در مکان مناسبی نیست . مثال ساده آن همان تاکسی های اینترنتی است که در شهر های کوچک ایران که هزینه استفاده از آژانس به مراتب کم تر از تاکسی های آنلاین است و تا زمانی که مزیت ارزان بودن در حالت سنتی وجود دارد در شهر های کوچک احتمال موفقیت این اپلیکیشن ها بسیار کم تر از سایر کسب و کار هاست.

درباره‌ی heSystem

همچنین ببینید

برای کارآفرین شدن فقط باید صبر داشته باید و از تلاش دست نکسید!

سراب کارآفرینی

در مطالب گذشته در مورد کارآفرینی و بخش های مختلف آن صحبت کردیم و سعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *